SEO-konsult
Konsultation, strategi och genomförande med Arne Gausel

Successful SEO is not about tricking Google. It is about PARTNERING with Google to provide the best search result for the users.
- Phil Frost
Som SEO-konsult ligger mitt främsta intresse i att hjälpa dig och ditt företag att synas mer i sökningar som genomförs via Google. Oavsett hur stort företag du har, kommer jag att kunna hjälpa dig med ditt arbete inom sökmotoroptimering och content marketing. Som en av Göteborgs bästa SEO-konsulter ser jag till att företag och föreningar ligger i framkant när det kommer till att hamna högst upp på sökresultaten hos sökmotorer.
Processen för dig som kund börjar alltid med ett kostnadsfritt digitalt möte. Här går vi igenom flera relevanta punkter på vad du vill ha hjälp med. Varför jobbar ditt företag med SEO idag? Varför vill ditt företag börja jobba med SEO? Vilka mål och ambitioner har ni för att förbättra er sökmotoroptimering? Vilka utmaningar står ni inför ur ett SEO-perspektiv? Dessa är några av de frågeställningar som vi kommer igenom tillsammans.
Därefter går processen vidare till en grundläggande SEO-analys. Vi vill veta vilka förutsättningar du har för att kunna nå upp till de mål du har inom din marknadsföring.
Att ha en personlig SEO-konsult som hjälper dig att komma igång och genomföra en analys är ovärderligt. Du får snabb hjälp när du behöver det och du kan alltid boka in uppföljningsmöten för att se hur dina sökord presterar.
SEO is a race, not a sprint.
- Neil Patel
En SEO-konsult som hjälper dig att få in fler leads
En av de vanligaste frågorna jag brukar få som konsult från företagare är: “Hur får vi in fler leads?” Och mitt svar är alltid detsamma: “Satsa på sökmotoroptimering och satsa på att synas på rätt sökord. Inga andra marknadsföringskanaler har lika bra avkastning (ROI) och kan samtidigt se till att stärka ert varumärke. Sökmotoroptimering är nyckeln till lönsam marknadsföring”
Köpresan för att få in en konvertering, i form av ett lead, är betydligt mer komplicerad än för företag som bara säljer enstaka produkter genom e-handel. Kunden är oftast mer påläst och söker någon form av svar eller information innan man väljer att ta kontakt.
Men stegen för ett bra genomfört SEO-arbete är likadant. Oavsett om du jagar leads eller försäljning av produkter och tjänster. Målet med ett bra SEO-arbete är oftast, och bör vara, att öka konverteringarna och förbättra din konverteringsfrekvens. Och SEO-arbetet startar alltid men en bra och grundlig SEO-analys.
Efter det första kostnadsfria mötet genomför jag mitt arbete utifrån kundens önskemål. Alltid i följande steg:
-
Sökordsanalys
-
Implementering av innehåll (Content)
-
Utvärdering och förbättring
Fördelen för dig som kund är att du också bara kan välja ett specifikt område som du behöver hjälp med. Eller flera. Allting går att anpassa och vi styr det utifrån dina mål. Du betalar endast för det du behöver hjälp med. Inga långa och svåra avtal kommer att skrivas mellan oss. Ingen bindningstid som gör att du som kund blir låst.
Specialistområden som SEO-konsult
-
Strategi och implementering
-
Budgetanalys ur ett SEO-perspektiv
-
Sökordsanalys för ökade konverteringar
-
Teknisk SEO-analys
-
Utbildningar inom SEO
-
Målgrupper och mål ur ett SEO-perspektiv
-
Lead generation & marketing automation
-
Copywriting & content
-
Content Marketing & lead generation
-
ON-page SEO
-
OFF-page SEO
What gets measured, gets improved.
- Peter Drucker

SEO-konsult med fokus på lärande
Förutom mitt arbete med att hjälpa mina kunder att driva organisk försäljning inom B2B och B2C, har jag även fått förmånen att genomföra SEO-utbildningar på Yrkeshögskolor. Främst på Sälj och Marknadshögskolan i Göteborg.
Få saker är så roligt som att se andra människor lära sig och ta till sig av den kunskap man har att förmedla. Genom utbildningar och föreläsningar har jag också byggt ett starkt nätverk och uppdaterat kunskaperna inom sökmotoroptimering. Genom min roll som föreläsare har jag lärt mig mer om vikten av att pedagogiskt förklara för mina kunder hur jag jobbar. Det bygger förtroende och det lär kunden att förstå värdet som skapas av att jobba med sökmotoroptimering.
Om du är intresserad av en SEO-konsult som kan föreläsa och hålla utbildningar är du varmt välkommen att kontakta mig. Oavsett om du representerar en skola, företag eller en förening.
Vad är en SEO-konsult?
En SEO-konsult är någon som hjälper små och stora företag med deras sökmotoroptimering. Allt från strategiarbete, till att jobba med att skapa relevant innehåll som ökar konverteringar.
Fördelen med en SEO-konsult är att uppdragsgivaren kan anpassa arbetstiderna och schemat helt efter egen budget. Och avtalet kan vara under en kortare period eller en längre period beroende på vilka mål som uppdragsgivaren har. Kom ihåg att alla företag inte har möjligheten att anställa en SEO-specialist på heltid med en lön på över 35.000 SEK - brutto. Och alla företag vill inte betala den saltade startavgiften som många byråer fakturerar.
Konsulter hjälper företag att genomföra SEO-projekt från ax till limpa. Eller genom att fördjupa sig inom enstaka delar av projekt eller områden där företaget har fastnat eller behöver rådgivning.
My rule of thumb is build a site for a user,
not a spider.
- Dave Naylor
Better content is outweighing more content.
- Rand Fishkin, MOZ
Kan man få hjälp med annonser (SEM/SEA) från en SEO-konsult?
Att hitta synergieffekter mellan sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring är något som jag gör dagligen. Efter flera möten med mina kunder insåg jag snabbt att många vill ha hjälp med både SEO och SEM. Man vill helt enkelt inte missa konverteringar från någon av dessa kanaler. Vilket är fullt förståeligt. Självklart kan man jobba som SEO-konsult och hjälpa sina kunder med annonser samtidigt - det ger ett större värde till kunderna att kunna hjälpa dem på båda områden.
Kortsiktigt är SEM (sökmotorannonsering) den bästa kanalen att jobba med för att nå ut med sitt varumärke, attrahera leads och skapa en stor databas med information om sökord. Du kan mäta din ROAS (ROAS = Intäkter intjänade från annonser / annonseringskostnader) på daglig basis och du har full kontroll över din marknadsföringsbudget.
Med SEO tar det längre tid innan vi kan mäta tydlig avkastning och resultat på det arbete vi genomfört. Detta ställer ett högre krav på kommunikationen från min sida och det finns också ett större behov för återkoppling till dig som kund. Nyckeltal som ROI, konverteringar och organisk synlighet är något vi kommer att sätta upp som mål för att kunna mäta det arbete jag gör.