Beställ en SEO-analys
Vår SEO-analys som vi skapar åt våra kunder består av sex olika delar. Samtliga delar är noggrant framtagna för att kunna ge svar på alla de frågor som kunden har om sin sökmotoroptimering och sitt digitala nuläge. Varje del av SEO-analysen består av: framtagen data, punktlistor på allt som är genomfört och text med slutsatser från en SEO-specialist.
Vi kan med gott samvete säga att vår analys är betydligt mer grundlig och noggrant genomförd än det branschen erbjuder i genomsnitt. Anledningen till varför vi lägger så mycket tid på detta och lyssnar på våra kunder är egentligen väldigt enkelt: med en bra analys vet kunden precis vad är som måste genomföras för att uppnå de marknadsföringsmål som kunden har satt upp.
1. SEO Nulägesanalys
Nulägesanalysen ger kunden en bild av hur bra de är idag och vad de är mindre bra på när det kommer till SEO. Om en kund har jobbat med sin hemsida innan och har försökt att genomföra ett bra arbete inom sökmotoroptimering, finns det oftast en hel del att skriva om under denna del. Oftast har man skapat många kategorisidor men kunden saknar en bra sökordsanalys och en analys över allt text/innehåll.
2. SEO Konkurrentanalys
Konkurrentanalysen är alltid den delen som kunderna uppskattar mest och som de lägger mest tid på att utvärdera. Anledningen till detta är för att kunderna oftast redan har en bra uppskattning av hur bra konkurrenterna är när det kommer till priser, produkter eller tjänster. Men de har sällan en bra uppfattning hur bra konkurrenterna är på digital marknadsföring i allmän och SEO i synnerhet. Denna analys gör att kunden snabbt får sig en uppfattning av hur bra konkurrenterna är på SEO och var man skall lägga in tid och energi för att bli bättre än dem och sno deras organiska trafik.
3. SEO Omvärldsanalys
I vår omvärldsanalys använder vi oss mycket av verktyg Google Trends. Utöver detta genomför vi även sökningar, för att hitta fakta, från de mest kända och stora nyhetssidorna från det landet som kunden vill sälja sina produkter inom. Har kunden sin målgrupp i t.ex. Tyskland så riktar vi ett extra öga till just Tyskland. Finns det några nyheter i Tyskland som gör att kunde påverkas? Finns det några trender som gör att kunden kan påverkas? Finns det något specifikt sökord som används i det land där kunden vill synas? Alla dessa frågeställningar kollar vi noggrant på för att inte missa någon relevant trafik.
4. Hemsidans välmående - Teknisk SEO
Oavsett hur mycket bra text kunden har skrivit, eller hur bra kunden har anpassat innehållet efter sökorden, så kommer detta inte att spela någon roll om de har misslyckats med hemsidan välmående. Det är detta som vi kallar för tekniskt SEO. Att se till att hemsidan uppfyller de krav och kriterier, som Google förväntar sig vara genomförda när deras robotar besökare hemsidorna för att göra en indexering.
Vi kommer bland annat att kolla detta för våra kunder:
-
Om hemsidan är mobilanpassad (Responsiv)
-
Genomföra en granskning i Google Search Console för att inte hitta några fel
-
Analysera hemsidans laddningstider
-
Bekräfta att HTTPS-används
-
Att det inte finns några 404 sidor
-
Identifiera brutna länkar
-
Se till att inga sidor är föräldralösa (Orphan-pages)
-
Se till så att inga sidor är duplicerade
5. OFF-page SEO - Analys över inkommande länkar
OFF-page SEO handlar om mer än bara inkommande länkar från andra hemsidor. Men de länkar som pekar in till din hemsida är bland de absolut viktigaste faktorerna till att man lyckas med SEO. Därför hjälper vi kunden att se till så att rätt hemsidor pekar till just kundens hemsida. Vi genomför en kompletta analys av hur många länkar som kunden har idag, hur många skulle de kunna få in genom partners och hur många skadliga länkar som vi behöver blockera.
-
Analysera konkurrenternas länkprofiler
-
Se till att inga viktiga länkar har NOFOLLOW-kod
-
Blockera skadliga länkar från dåliga hemsidor
6. Sökordsanalys
Detta är det sista steget vi genomför, men det absolut viktigaste ur ett SEO-perspektiv. Kunden måste få veta vilka sökord som är de viktigaste för deras verksamhet och hur möjligheterna ser ut för att kunna komma på förstasidan i SERP:en.
Först ser vi till att hjälpa kunden att identifiera vilka korta sökord de vill synas på. Detta är sökord som innehåller mindre eller lika med 2st ord.
Sedan vill vi hjälpa kunden att hitta långa sökord. Det som även kallas för “long tail”-sökord. Detta sökord har mycket mindre trafik, men är betydligt enklare att jobba med och de har oftast en högre konverteringsfrekvens. Detta är sökord som innehåller mer eller lika med 3st ord.
Sökordsanalysen sammanställs i text från vår SEO-specialist, samt en lista i Google Spreadsheets där kunden kan ta del av alla data och filtrera valfritt på de attribut man är intresserad av.
Vad kostar en SEO-analys?
Om du köper en komplett analys av oss så ingår allting som du har läst i första avsnittet på denna sidan. Detta är allt du och ditt företag kommer att behöva, och lite till, för att bli bättre på SEO och lägga grunderna för ett fortsatt arbete.
En komplett SEO-analys från Gausel Digital kostar 9 000 SEK. (ex moms)
Om du är intresserad av ett löpande samarbete där vi hjälper dig på en regelbunden basis så rekommenderar vid dig att du kollar våra priser och upplägg. Här kan du få hjälp med mer områden inom SEO och du kan även få återkommande möten mer våra SEO-specialister.
